Alla inlägg under juli 2008

Av Cilla - 25 juli 2008 09:55

kunde ju kvitta. Igår morse när jag kom ut till hagarna för de vanliga morgonbestyren med flughuvor,flugtäcken,spray och Leyas mediciner så kom lillhingsten som vanligt gnäggandes och ville bli kliad. Då ser jag att han är svälld i hela ansiktet och har torkat blod på näsryggen och ett långt rött sår till det. Det finns inget att skada sig på i våra hagar, de är platta utan varken stenar eller grenar. Antagligen har hen stått och hingstat sig över staketet hos pensionärs Leya och hon har fått in en klockren spark mitt i fejan på honom. Skit,skit min fina pleasurehäst. Poca och han fick gå in i stallet så inte flugorna skulle irritera i såret och stå inne resten av dan. Tvättade av med koksalt och på med salva men det var inte så populärt. Han gjorde skutt som skulle ha platsat på spanska ridskolan utan problem.


Sen var det bilen då, på verkstan så hade de plockat ur termostaten och gjort lite annat småplock (ny termostat och fläktrem kommer inte förräns till veckan tydligen) men nu var det bara att köra. Japp,hem och koppla på transporten för att åka och hämta häst. Inte ens en mil hann vi förrän tempen började stiga igen. MOOOhaaa,bara att vända hem igen. Sprucken topp,blockpackningen bla,bla säger de som vet, jag säger bara $$$$$$$$$.

Av Cilla - 24 juli 2008 08:54

Har varit och lämmnat bilen på verkstad nu på morgonen. Den har gått upp i temp när vi kört med transporten på så de trodde det var nåt fel på termostaten. Byte av fläktrem och diverse vätskor till det så har halva lönen försvunnit innan den ens kommit in antar jag.


Paintungarna är nu registrerade och har fått sina namn, nr och bilder på pappren i American painthorse association, nu ska de bara skickas hit till Sverige också. Lillgrabben,som nu snart är två månader är redan fullfjädrad hingst och försöker redan betäcka alla tre tjejerna i hagen inkl sin mamma.

Maggie som brunstar för tillfället låter den lilla saten stå och bita henne i haserna och klättra på hennes rygg. Herregud va ska detta bli! Får börja bygga hingsthage...

Av Cilla - 21 juli 2008 10:07

på Lillerrud är till ände. Man blir helt slut bara av att vara där och titta hela helgen så jag kan ju tänka mig hur de tävlande och arrangörerna känner sig.

Lördag var vädret kanon och fartgrenarna hölls på ute ridbanan. Belle och hennes kompis Saga hade en egen hejarklack när det var barrelrace och polebending, inlevelsen var stooor kan jag säga. Om några år så är det antagligen dessa två brudar som är inne på banan och kör järnet. Belle är  redan nu igång hemma på ridbanan och tränar spinn och stopp på sin käpphäst Zeppe.


Söndag var det pissväder och alla koklasserna hölls i ridhuset som var lite trångt. Publiken satt som packade sillar och ridbanan var bara 20 m bred så det kändes som alla tävlande höll igen lite, vilket är fullt förståligt. Kossorna var för få och blev trötta så de fick tyvärr ställa in de sista klasserna men så är det ibland.

Av Cilla - 19 juli 2008 10:30

Marika, vetrinären var här på fre och ultraljudade Tari på 45 dygn, och visst var det lilla livet kvar. Som en liten ödla på syntes den på skärmen.Belle som sagt att hon vill bli vetrinär tidigare ändrade sig nu i sitt karriärval. Att se Marika stå med armen ända upp till axeln inkörd i ändan på Tari efter att först grävt ut tio kilo bajs såg inte så lockande ut tydligen.Men ok, hon får väl bli golfproffs då...


Marika fick även ta en titt på pensionären Leya som har varit halt i vänster fram sen jag tog hem henne. Jomenvisst, inflammation i långa böjsenan, inga bra framtidsutsikter( ja,ja jag vet att hon är 24 år) dessutom hade hon krafig ögoninfektion, Bara att åka till apoteket och lösa ut Fenylbutazon och ögondroppar, behandling i 14 dar, stödbandage och hål i plånboken igen.

Av Cilla - 18 juli 2008 09:24

Å så var Nordic tävlingen inställd... snopet! Men då har vi mer tid att träna och åka transport.

Under helgen  så ska vi på SCW tävling ute på Lillerrud. Vi (Salsa,Förby Häst & Foder och Superiorpaints) sponsrar flera klasser. Nyhet för i år är kosseklasser och Leo som Tari är betäckt med ska vara med och tävla.


Dammsög bilen igår på bulldogghår, VÄRFÖR sätter biltillverkarna in såna där mattor i bagageutrymmena som suger åt sig hår. Det tog mig två timmar att dammsuga där Nelly suttit, resten av bilen, en timme. Ryggvärk,ont i underarmen och lommhörd blev resultatet och bilen är inte helt fri fån de små vita håren än fastän industridammsugaren var så varm att man kunde bränna sig på den. Nu är det slutåkt i bilen för den lilla vovven.


Ny film på Zanna nedan.

http://www.youtube.com/watch?v=6lsjb4JeG0I


Av Cilla - 15 juli 2008 16:33

Idag har Belle och jag bakat en av mina absoluta sommarfavoriter. Röd vinbärs-paj. En lagom syrlig och frisk efterätt som tom kräsmagade Belle tyckte om. Vi fick ihop precis en halv liter bär efter mycket rotande i buskarna. Håkan fick nåt jävla psykbryt i våras och klippte ner alla mina monsterstora bärbuskar som annars brukar räcka gott till pajerna och att både mina och hans morföräldrar får sina ransoner. Nu är de små som bonsaier men de har väl växt till sig till nästa år igen hoppas jag...


Recept på Cillas röda vinbärs-paj..

1/2 liter röda vinbär

1 msk potatismjöl

1/2 dl socker

Blandas i en pajform.

Smuldeg:

100 g smör

2 dl mjöl

3 msk socker

Strö över smuldegen över bären och in i ugnen på 225 g i 15-20 min

Servera med vaniljsås. Hur enkelt som helst!


Av Cilla - 14 juli 2008 21:56

  I dag körde vi hem Jillsan ( lite ledsen i ögat blir man )  till Hagfors och Lizzy som äger henne, och med oss hem följde i stället Azaleya, mitt gamla arabsto född -84 som varit hos Lizzy på foder i flera år. En fin och värdig äldre dam som är så snäll. Isabelle utnämnde henne snabbt till sin nya "faborithäst" och Håkan och jag fick tillbaka alla våra andra hästar på direkten. Tog in henne på stallgången för pedikyr och då fick Belle borsta och pyssla så länge.

-Hon tycker om mig jättemycket, det vet jag! Jag får borsta ansiktet på Leya säger en överlycklig liten tjej...


Zanna är nu anmäld till halter amatur och open på Nordic festival,Grevagården,Skövde 24/7. Och vem ska visa henne om inte nervvraket HELT utan tävlingsnerver. Ja, just det jag.... Har redan börjat packa....

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards