Direktlänk till inlägg 19 juni 2014

Kyckling i behån..

Av Cilla - 19 juni 2014 18:46

Telefonen ringer när vi åker hem från fritids
- Kan du svara, ber jag Belle.
Hon tar luren....
-Hej pappa! Ja, mamma kan inte svara...HON HAR EN KYCKLING I BEHÅN! Å vet du?? Hon hämta mig på fritids med en kyckling i behån!!!

Jag vet faktiskt inte ens varför hon är chockad..kopparödlor i fickorna, skator i kaninburen eller kycklingar i behån liksom. ..det är väl ingen big deal! Sånt händer här minst en gång i veckan...

Fast just fåglar(en ödla får va med på ett hörn också) har det väl handlat mycke om idag kanske.
Varje morgon när vi går upp får vi som vanligt kolla i kaninburen...där kryper det nämligen in en skata flera gånger om dan för att sno Prickens mat. Hon kan krypa in men inte ut så jag måste lyfta på locket ett antal gånger per dag för att hon ska flyga iväg. Efter det tänkte jag lägga mig i sängen igen å dricka kaffe å titta på ett bilprogram....ja...jag skulle va ledig för å städa hemma idag så jag tänkte lyxa till det liksom. Hann preciiiiis slå ner arslet så ringde telefon. Felringning...sen ringde det igen....jobbet...sen fick jag ett sms från grannen.
-Är du hemma?? Ödlefan har rymt! Vart gömmer sig sånadär??

Hade jag varit en vanlig människa så hade jag väl blivit chockad men som sagt...här i Förby är inget som det ska så jag tömde upp kaffe i resemuggen och borstade tänderna för att åka å leta skäggagam ( ödla). På väg ut till bilen ringde dock grannen som då hade lokaliserat djuret och jag hamnade i hönshuset istället. Agda 3 ligger på ägg och ett började pipa igår så vi pratade lite....ägget å ja alltså.
Gick sen in för att fortsätta titta på bilprogramet...tappade bort kaffemuggen och tuppen följde efter och stod i hallen å gol. Jajaja...fick väl gå upp å städa istället da!

Nyström ska städa...då ska det röjas å rivas ner böcker ur bokhyllor, fönstren ska torkas, måste hänga nya tavlor, elda upp gammal bråte, klä om en stol osv, osv. Så funkar ja..och när allt va som mest rörigt då börja hönsen gapa. Jag sprang ner till hönshuset och där visar det sig att "ägget" hade sparkat sig ur skalet och hamnat utanför redet. Iskall och livlös låg han där och hönan bara glodde på honom. Kycklingar är ju blöta när de föds och blir snabbt nerkylda å dör om de inte får värme. Jag lyfte upp honom och såg ett ynkligt livstecken. Vart är det varmt...i behån( min mamma har faktiskt åxå gått runt med fjäderfän i behån)! Sagt å gjort...han spenderade nåra timmar där...torkade...kvittrade...följde med till fritids....och blev en livskraftig liten krabat som sen kunde återvända till sin riktiga morsa...ingen big deal liksom.
Trevlig midsommar på er önskar vi i Förby...var rädda om de små å oskyldiga!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cilla - 29 juni 2017 21:49

En sorgsen och märklig dag idag.  En vän sen 20 år har gått bort..bara 57 år gammal tyvärr och idag var det begravning. Vi tog motorcykeln upp till Gustav Adolfs kyrka och på ditvägen passerade vi så många barndomsminnen. Platser där jag och mina små...

Av Cilla - 7 oktober 2016 12:08


Min man sa häromdagen efter ha läst nått gammalt inlägg här...- Faan,älskling...när du bloggade va du inte så jävla bitter, du hatade inte folk lika mycket då..eller..Ja, du hade ju humor iallafall! Uppmuntrade och fina ord från nån som man delat l...

Av Cilla - 10 februari 2015 08:24

     Så här ser det ut hemma hos mig...autobahn för alla fältharar i Förby!!! Nu tänker säkert ni lägenhetsboende rovdjursromantiker att....åååh va gullit å mysigt med små gulliga pluttehare rumpor som hoppar omkring å äter en liten hötuss här och...

Av Cilla - 10 februari 2015 08:02

Ja...ja vet att det är glest med inlägg här men tiden räcker inte riktigt till. Nytt år ny start! Börjat med lchf så nu måste man fota VARJE gång man lägger nått på tallriken å lägga ut det på fb och instagram. Även börjat på gymmet, köpt nya träning...

Av Cilla - 31 december 2014 20:09


Säger mer än gärna byebye till 2014....ett skitår utan dess like! Förlorat så mycket å så många.....     ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards