Alla inlägg under september 2009

Av Cilla - 25 september 2009 09:43

  

Ja...då var det slut på det roliga för denna gången då... Det är ju det som är det värsta med att läsa bra böcker, de tar ju liksom slut...å då känns det vemodigt att kliva ur den där världen...man saknar ju de där människorna på nått vis. För de blir ju verkliga(för mig iallafall) för en stund och om man måste lägga ifrån sig boken ett tag så längtar man ju efter att fortsätta läsa...konstigt.


Det är alltså Carina Dahls bok, Det stora svenska vemodet, som har tagit slut, så nu får jag vänta ett år tills sista delen i hennes trilogi kommer ut ( Obotliga tillstånd hos besynnerliga barn) ...men om jag tänker efter så behöver jag kanske inte sakna allt med boken. Jag känner ju faktiskt en man som precis som Kapten Klinga, är förstenad (kanske inte av sorg,men ändock förstenad) och som ALDRIG mer kommer att vara glad i hela sitt liv och visst vet jag om en fru som Karin Modin , som  klättrar på väggarna. Jag är nästan säker på att min mamma kan spela på knäskålarna och om jag inte minns fel så kan min morbror Göran vifta på öronen också...och en tigertämjare( ja, en odräglig kattfan har han iallafall) ,vacker som få,känner jag ju personligen och precis som Lázló säger han alltid JA och älskar så förtvivlat starkt....och han har måååååååånga cirkusprinsessor..Tigern Rolf och Biffen har ju samma personlighet, helt klart ,och bara Biffen får växa till sig lite till är jag säker på att han kan få ner en och annan prälle....och liiiite av Pierina känner jag igen hos mig själv....och jo just det ja, Salming ÄR  gud!

Jaja, nog tjötat..boken är utomordentligt bra iallafall...många skratt,tårar,snusk, ren och skär kärlek,elände och död...precis som det ska vara. Men det som stannar kvar i mina tankar och rörde om mig mest med denna boken var några korta rader... När Kapten Klinga och Skipper samtalar ute på ön Pinan om vad som är viktigast här i livet....

Att det faktiskt inte är att utföra stordåd som betyder nått utan det är de små sakerna,som att lyfta undan en groda från vägbanan...Att vara en bra människa...det är det som betyder nåt.... 


Sååå, goodbye friends...ikväll blir det, om än inte en Calvados, så väl lite plommonvin och en cigarr! Ha det!

Av Cilla - 22 september 2009 11:49

Idag får ni,kära läsare ,läsa på egen risk. Måste varna för svordomar,( skräll ) fula ord och kanske,eventuellt några förutfattade meningar. Självklart och inte kommer att dyka upp upprepade gånger i STORA bokstäver men om ni tror att ni klarar det så kan ni fortsätta läsa eller så stuntar ni i det...för nu är Nyström arg igen....


Jag har faktiskt ingen aning om varför jag stångar pannan blodig i det här ämnet men FÅ saker retar upp mig som korkade,enfaldiga människor. Jag måste hålla med min kära far i att rovdjurshat hänger ihop med intelligensen...ju mer inavlade och dumma folk är desto  mer hatar de rovdjur..(OBS! Detta är allstå ingen undersökning gjord av SIFO eller nått utan en alldeles egen iaktagellse)


SJÄLVKLART begriper jag att rovdjursbesättningarna måste regleras,precis som älg och rådjur osv.

SJÄLVKLART har jag empati  och lider med de människor som fått tamboskap och hundar dödade av rovdjur.

SJÄLVKLART är jag extremt glad över att det finns jägare som frivilligt kan skjuta av de kvoter av djur som måste skjutas av (bra om de kunde räkna lite bättre kanske...dubbelt så många lodjur som var tilldelade sköts förra året).

Jag skulle aldrig klara av att göra det,får ju dåligt samvete om jag kör över en groda med bilen eller måsta ha ihjäl en halvdöd fågelunge som kattfan släpat hem..men,alla är vi olika.


Nu säger jag ju inte att det inte finns vettiga jägare med normala värderingar också, SJÄLVKLART finns det de som:

INTE hatar allt med päls,förutom möjligtvis sin fru Olga som gör hemgjord älgfalukorv hela dagen.

INTE har haft tjugoåtta hundar som alla hette Laika (oavsett kön).

INTE äter rökt älghjärta till frukost varje dag.

INTE har tre vapenskåp i vardagsrummet.

INTE runkar framför sin uppstoppade bäver och de uppspikade rådjurshornen.

INTE går runt i sina camokläder med tillhörande reflexkeps HELA året.

INTE har en speciell "jaktbil" (helst mörkgrön pickup som de kallar Beda) med Eddie Meduza i kasettbandspelaren...jo,det finns visst såna än...kasettbandspelare alltså...


Det är just det ofattbara HATET jag inte kan förstå...hur man kan hata ett djur som ändå bara följer sina instinkter till den milda grad att man vill UTROTA det från jordens yta. Vargspårare och de som stödjer rovdjurens rätt blir hotade, deras bilnummer och adresser hängs ut på speciella sidor och det blir häxjakt ...tjuvjakt på rovdjur..skjut,gräv och tig...Ynkliga människor!

Å när de stora jägarna letat upp de finaste, största djuren med GPS(bara det?? vilket jävla fusk!) och nedlagt sitt byte så ska det poseras på foton i tidningar och tv med det stackars djuret också...och brevid står byfånarna och rednecksen med högafflarna i högsta hugg och jublar! YES, nu kan vi sova säkrare i natt...för INGET här i världen är farligare är gråben, även kallad ulven!! ELLER?


Jag vet att det är bättre att hålla truten i den här frågan,tro mig, men jag orkar inte...

Ni får gärna kommentera,MEN jag läser och godkänner allt innan det publiceras.

Av Cilla - 20 september 2009 16:33

SPINDEL!!!!! Förvånad Jag är verkligen urlöjligt,hysteriskt, stå på stolen och skrika i falsett, livrädd för spindlar.... Logiskt sett så vet jag  ju självklart att de inte är farliga men det spelar ingen som helst roll...Det är enda gången jag kryper ihop och ropar på nån modigare. Det betyder ju inte att jag vill utrota varenda spindelkräk från jordens yta och idag blev jag faktiskt HELT mållös..ja,jag skrek inte ens...fast det var den största svenska spindel jag sett. Jag tog tillåmed fram kameran och fotade (på rimligt avstånd så den inte skulle hoppa upp och bita hål i hornhinnan eller nått förståss) denna fantastiskt vackra bakdel (eller vad det kallas) på en spindel som satt på staketstolpen. Den hade nästan franska liljan på ryggen...

  

Av Cilla - 20 september 2009 14:40

Blev tvungen att ta bort denna blogg av skäl som jag inte vill gå in närmare på...Men att va en sk "rovdjursromantiker" är inte alltid så hälsosamt kanske..Men det bekräftar återigen min tes om vilka de "riktiga" rovdjuren är.

  


Av Cilla - 17 september 2009 15:23

Wiiii,när jag kom hem från jobbet i morse så låg det två paket på datorn...till mig!! Håkan råkade glömma vår 3 åriga bröllopsdag för nån vecka sen och det kan han få göra fler gånger...nemas problemas! I första paketet låg ett cigarettetui...som ni vet har jag, vid 35 års ålder,lagt mig till med den onödiga ovanan att röka cigariller på badtunnekvällarna...jaja, dumt ,men nån last ska man väl ha...Skitsnyggt iallafall med Betty Boop på så det matchar min söta tändare som jag köpte förra veckan...bara att bolma på för kung och fosterland alltså!!

  


Sen var det paket nr 2 da...En ny linermaskin!! Yes! jag som har varit såååå fruktansvärt ånger på att jag sålde min fina lilla Micky Sharpz liner. Nu fick jag en ny! En klarröd "Hornet" och jag har redan provkört den lite grann på Mias lilla mört och den kändes bra! Tack,tack till min man och jag fick faktiskt en Ed Hardy tischa(har jag minsann inte lärt mig ett nytt ord nu också) och en Ed Hardy väska av honom förra veckan också. Såååå varsåååå god glöm  gärna alla bröllopsdagar framöver också (allt han fick av mig va en sketen tröja förresten). Skäms lite att jag tänkte köra Weet hämden på honom nu faktiskt.....Flört Pussipanna!


  

Av Cilla - 15 september 2009 22:29

av plommonvinet. Alex har ju redan frågat Cool och jag VET att Anna vill komma hit och provsmaka. Det har alltså bubblat färdigt...och ja,Håkan har torkat taket i badrummet från plommonskal. Vi har silat det några gånger och färgen har gått från klart hallonrött till pastelligt babyrosa!! Ska i med klarningsmedel imorrn och även mäta alkoholhalten...Håkan fick av misstag en klunk när han använde häverten och det va STARKT tydligen...å lite surt,men inte äcklit tyckte han. Får dra ihop lite trevligt folk å ta en vinprovning i badtunnan nån helg!  


Av Cilla - 13 september 2009 21:22

Efter jobbet idag så drog jag med maken på auktion till Hagen trots att han inte var speciellt förtjust. Belle är på besök i Edebäck så han hade inget val. Fint väder och mycke folk idag så det var inte lätt att göra några fynd men jag fick en helt ny köksö för 200 spänn och nya krukor, ljuslyktor och en skål för några tjugor. Även två gamla stora plåtburkar som jag inte riktigt vet var de ska passa men det fixar sig nog...om inte annat så hamnar de väl i Lindfors hos syster Hanna som är lika förtjust i gammalt skrot som moi!Tungan ute

  

Av Cilla - 10 september 2009 21:03

Är du ifrån hagfors du? Jaaa,den frågan kan man väl kanske säga att jag får rätt ofta...För ja,det HÖRS när man är därifrån,helt klart. Det är en ganska ful dialekt tycker jag själv men jag kan ju liksom inte hjälpa det,det låter ju ännu konstigare om jag försöker prata på nått annat sätt. Hörde Limamål på tv igår (tydligen nån nästan bortglömd dialekt från dalarna) och både Håkan och jag förstod vartenda ord,väldigt likt våran dialekt.


Min vännina Madde och jag träffade hennes syster idag...hennes son hade kommit hem från skolan för nån dag sen och berättat att de hade fått en ny vikarie. Hon var inte från Sverige och inte från Norge hade han sagt och tydligen så var det svårt att förstå vad hon sa. Dagen efter hade C frågat fröken vilket land den nya vikarien kom ifrån...Mmm,jag antar att ni redan gissat det va? Just det Hagfors!


Vår dotter pratar också hagforsmål...yes sörru...Fick hem ett papper från dagis ang svininfluensan, att tvätta händerna,handsprit,undvika pussar och kramar osv. Jag var pedagogisk och satte mig självklart ner och pratade med Belle om detta. Hon kramas och pussas mycket med sina kompisar så jag försökte ju förklara så bra det bara går för en 5 åring att hon skulle tänka på att inte göra det. Dagen efter var det jag som hämtade på dagis....bara jag stack in huvet så såg jag hur Belles fröken försökte hålla sig för skratt...

-Har ni pratat om influensan hemma? säger hon och skrattar så hon kvider...

Hon berättar(fortfarande kvidande) att de har en citatbok på dagis,där de skriver upp roliga saker som barnen säger på dagarna. Isabelle ska tydligen få en egen bok nu....Ett av dagens citat:(Belle sätter sig ner med två år yngre W och tar ett allvarligt snack med henne eftersom W ville ha en kram av Belle)

-Va?? Sörru mener att du int ha hört talös om grissjukan du???

Efter att fröken sagt det till mig så kan hon inte få fram ett ord till...hon bara pyser över och vrider sig i soffan av skratt, högröd i ansiktet....jag tar min goa unge och går ut till bilen och skrattar ja mä.....Helvete va mycke roligt de där fröknarna ska få höra på en dag alltså.....

  


P.S Om det är nån som behöver översättning så är det bara att höra av sigTungan ute




Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards