Direktlänk till inlägg 22 september 2011

Soppa!

Av Cilla - 22 september 2011 20:02

Ni kanske inte trodde det om mig,men jag är ju inte bara ett tatuerat drägg som dräller runt på dagarna,jag ä ju faan utbildad kokerska åxå! Meeen eftersom jag bor ihop med en karl som varken äter frukt,grönsaker eller knappt fisk och en unge som tycker att mamma scans köttbullar och pulvermos är en delikatess så har jag ju inte så mycket utrymme för att laga mat ifs. Själv äter jag ju typ allt och är inte kräsen överhvvetaget....annat än mot mamma scans köttbullar och pulvermos da  


Har ju en frys  FETT full med gula kantareller,BARA gula kantareller....å då skojar ja inte!! Har börjat plocka trattkantareller nu åxå och får inte in EN enda påse till alltså så jag har börjat torka svamp....hela köket är belamrat av myggfönster fulla med svamp. Då måste man laga mat med svamp i åxå...om man sen är självlysande innan jul so be it liksom....svamp måste man äta!!  I går blev det fylld barkis med köttfärs,sweetchili,cream fraise och trattkantareller och idag blev det trattkantarellsoppa som jag fick recept av från snickar Jörgen. Ohh va go den va! 

Trattkantarellsoppa:

1 liter trattisar

2 scharlottenlökar

3 msk smör

2 msk mjöl

8 dl mörk oxbuljong

1 msk soja

2 dl vispgrädde

2-3 msk sherry

salt och peppar


Fräs svamp och hackad scharlottenlök,pudra över mjöl och späd med buljong. Häll på sojan och grädden och låt det små puttra i ca 20 min. Smaka av med sherry.

 

Nu fanns det ju inte så jävla mycket sherry stående i det här hmmm..barskåpet kan ja säga så det fick bli en skvätt rött ur Kickifestisen(vintetran), lite sweetchilisås och massa färsk persiljanklippt över. Till det stekte ja quesadilla bröd fyllda med västerbottenost och färsk oregano..uuuha sö gött!

Hösten är ju sopparna och grytornas tid tycker jag så den här kommer jag definitivt att göra igen.

På tal om höst...titta så vackert jag plockat in från trägårn,skogen å hönshuset!

Vackra dvärghönsägg (bara liiiite inavlade), egenodlade blommor, kryddor och tomater......eller faaan..mina tomater hann ju inte bli röda så jag tog de som jag köpt på konsum...men snyggt blev det iallafall eller hur!!  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cilla - 29 juni 2017 21:49

En sorgsen och märklig dag idag.  En vän sen 20 år har gått bort..bara 57 år gammal tyvärr och idag var det begravning. Vi tog motorcykeln upp till Gustav Adolfs kyrka och på ditvägen passerade vi så många barndomsminnen. Platser där jag och mina små...

Av Cilla - 7 oktober 2016 12:08


Min man sa häromdagen efter ha läst nått gammalt inlägg här...- Faan,älskling...när du bloggade va du inte så jävla bitter, du hatade inte folk lika mycket då..eller..Ja, du hade ju humor iallafall! Uppmuntrade och fina ord från nån som man delat l...

Av Cilla - 10 februari 2015 08:24

     Så här ser det ut hemma hos mig...autobahn för alla fältharar i Förby!!! Nu tänker säkert ni lägenhetsboende rovdjursromantiker att....åååh va gullit å mysigt med små gulliga pluttehare rumpor som hoppar omkring å äter en liten hötuss här och...

Av Cilla - 10 februari 2015 08:02

Ja...ja vet att det är glest med inlägg här men tiden räcker inte riktigt till. Nytt år ny start! Börjat med lchf så nu måste man fota VARJE gång man lägger nått på tallriken å lägga ut det på fb och instagram. Även börjat på gymmet, köpt nya träning...

Av Cilla - 31 december 2014 20:09


Säger mer än gärna byebye till 2014....ett skitår utan dess like! Förlorat så mycket å så många.....     ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards