Alla inlägg under december 2009

Av Cilla - 19 december 2009 15:28

Jo, i år har jag skrivit i alla julkorten, satt på frimärken och om eventuellt kommer de att hamna i en postlåda också...Så om postgudarna vill så kanske de kommer ända fram till sina adresser också....och om de inte gör det så önskar jag er alla en riktigt jul ändå från alla oss här på Åsen. Vi har ju turen att bo i ett julkort faktiskt eller är det inte vackert så säg....       

Nu har jag julskinkan i ugnen, köttbullarna ska rullas, prinskorv, lax och sill i kylen och de flesta julklapparna klara också faktiskt. Vi får ju fira jul lite i förväg eftersom jag jobbar julafton.

Av Cilla - 19 december 2009 08:43

är ganska fantastiskt iallafall...trots kylan. I förrgår när jag var ute och mockade så kom en kungsörn på besök. Han var precis över huvudet på mig och jag såg klart och tydligt den fina fjäderdräkten och hur stor den verkligen var ( de kan bli upp till 2 m mellan vingarna). Jag slängde hinkarna och hösäckarna och slet fram mobilen för att ta kort på honom men det tog ju lite tid så han hann undan en bit. Men mäktigt var det.

  

Igår var vi upp till Torsby en sväng och då såg jag en älg på bara några meters håll...de är ju löjligt stora de också...man tycker ju att hästarna är ganska höga i manken men det är ju ingenting mot en älgtjur. Sen i torsdags så åkte vi förbi   vår lokala djuruppstoppare...taxidermist kanske det heter förresten   och då såg jag ett lodjur där i fönstret ....visserligen stendöd, vilket är extremt tragiskt eftersom det säkert var ett av alla de lodjuren som jägarna sköt  förra året när de sköt mer än dubbelt så många som de var tilldelade... . Vilka otroligt vackra djur de är, men tyvärr är det väl enbart så som jag också såg dem( uppstoppade) som våra barn kommer att se dem i framtiden. 

  

 Vargarna som fortfarande finns kvar kommer väl också tyvärr att hamna i varsin glasmonter för allmän beskådning inom snar framtid är jag rädd . Efter nyår så får ju våra värmländska jägare jaga varg , trots att det bryter mot EU s regler då vi inte har en livskraftig vargstam. 9 stycken djur här i värmland( 27 totalt)  får skjutas, men med tanke på hur bra jägarna här är på att räkna så kommer väl den siffran att sluta på MINST det tredubbla...  Skandal!!!

  

Av Cilla - 18 december 2009 08:58

Japp,så är det...här på Åsen har vi ingen djurkyrkogård (förutom tre döda hundar i bokhyllan), här har vi en maskinkyrkogård. För häromdan dog slipmusen och skruvdragaren går på sista versen. Två skruvdragar lik ligger  förresten redan under altanen. Elsågen är död,sticksågen vandrade vidare för flera år sen, pappas byggsåg drog sin sista suck här på gården när det började regna och jag vägrade sluta såga ...vinkelslipen...jo..den åxå..död. Så nu ligger de här ute i uthuset och väntar på att få vila på de evigt gröna ängarna....  

   


Belle och jag var ute i stallet igår och blev väl lite oense   ....jag sa väl nått om att om hon inte var snäll så skulle hon bara få en kartong spik i julklapp. Det blev ett väldans tutande och grinande och det sista hon sa va:

-Du är så dum mamma! Du kommer säkert att få en skruvdragare och en skiftnyckel av tomten!!!

Nu blev det väl inte riktigt den effekten hon hade tänkt sig eftersom jag gärna skulle vilja ha en skruvdragare  i julklapp, men, men..... Lite senare,när vi va sams, så diskuterade vi om vi skulle köpa en spikmatta till en släkting i julklapp. Belle som sett reklam för dem på tv ville gärna också ha en sån.

- Då skulle jag kunna ligga och mysa på den! utbrast hon.

- Äh, såna där är för veklingar, sa jag. Jag har tunn masonit ute i uthuset så jag kan slå i några hundra nubb i den så har du en RIKTIG spikmatta att ligga på!

Men se, det var hon INTE intresserad av inte....

  



Av Cilla - 11 december 2009 17:04

Tog faktiskt compledigt i några timmar idag...det händer INTE ofta kan jag säga. Endast vid mycket speciella tillfällen,såsom fölningar och....ja, fölningar. Men idag så...., luciafirande på dagis. Belle var lucia och läste två verser HELT själv....mitt modershjärta smälte som smör i solsken och tårarna var upp och vände i ögonvrån. Såååå stolt blir man...världens sötaste,duktigaste och goaste lilla tjej!  

Av Cilla - 10 december 2009 19:27

smsa inte, maila inte. Jag har ändå inte tid att svara...jag är fullt upptagen med att sitta i skräddarställning i Biffens hundsäng, blundande och hållande hårt över öronen allt medans jag mycket taktmässigt nynnar tyst för mig själv....

- Man blir lycklig av djur....Man blir lycklig av djur...Man BLIR lycklig av....osv osv....

Om ni vill nått så kan vi ju höras i januari-februari nån gång! God-Jul på er!

-Man blir lycklig av djur...man blir lycklig av djur....man blir lycklig av djur...

    


Av Cilla - 10 december 2009 09:26

och en fjäril blev gårdagens motiv. Ellenor var riktigt strong och klarade allt i en sittning. Gråskala är ingen favorit hos mig då jag tycker att tatueringen ser halvfärdig ut    men det går ju alltid att fylla med färg vid ett senare tillfälle     

Av Cilla - 7 december 2009 10:24

min födelsedag....    Fick ingen blomma men väl en sovmorgon av min man som tog ut alla hästar själv och sen frukost på sängen. Men innan det så fick jag en blöt bulldog-puss av Biffen också som kom och smög upp brevid mig i sängen och ville ligga på armen.    Dagen till ära så jobbar jag hela dygnet men det går det också! Känns lite värre att jag även jobbar julafton i år faktiskt...  

Av Cilla - 6 december 2009 19:10

Började dagen med ett dopp i badtunnan     eftersom den fortfarande var varm sen igår. Sen ville Belle baka pepparkakor med pappa Håkan.


Belle dekorerade sina pepparkakshjärtan med mycket av allt..


Jag gjorde en Lotta häst...med hennes turkosa grimma


Å Håkan gjorde en zombipepparkaksgubbe som Belle döpte till "Brytehuvve"   

  

        

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards